Sfaturi utile pentru cei care VAND sau CUMPARA o proprietate

Sfaturi utile pentru cei care VAND sau CUMPARA o proprietate

INFORMATII UTILE pentru cei care vand sau cumpara o proprietate

Procesul de vanzare/cumparare al unui imobil poate reprezenta o serie de necunoscute, cele mai multe legate de actele necesare si cheltuielile aferente. Chiar daca te afli pentru prima data in postura de vanzator, respectiv in cea de cumparator, articolul acesta are scopul sa te ajute sa iti faci o imagine clara asupra procesului de vanzare-cumparare, actele necesare, taxe notariale si alte informatii utile pe care ar trebui sa le cunosti.

Un contract de vanzare-cumparare pentru un apartament sau pentru o casa se poate încheia în cca 3-4 zile in regim normal sau in 2 zile in regim de urgenta. Acesta poate fi incheiat la orice notar public din Romania.

Informatii utile
Pentru a incheia o tranzactie imobiliara, este nevoie de o serie de documente. Partile se prezinta personal cu actele de identificare sau prin mandatar, cu procura autentica, mandatar care se identifica conform art.51 din Legea nr. 36/1995, republicata, iar in functie de starea civila a partilor, se solicita si certificatul de casatorie.

Vanzatorul este cel care pune la dispozitie documentele proprietatii si anume:
1.Actul de proprietate asupra imobilului
Poate fi sub forma unui contract de vânzare-cumparare, contract de donatie, sentinta/decizie civila definitiva si irevocabila, titlu de proprietate sau certificat de mostenitor, obtinut în urma succesiunii la notar si intabulat în cartea funciara.

2.Certificat de atestare fiscala
Este eliberat de Administratia Financiara unde se plateste impozitul anual si atesta achitarea tuturor obligatiilor locale datorare autoritatii administratiei publice locale pe a carei raze se afla inregistrat fiscal bunul care se instraineaza. Se obtine prin depunerea unei cereri la registratura organului fiscal competent de catre contribuabilul, sau de imputernicitul acestuia. Documentul este eliberat într-o perioada de 3 zile lucratoare de la depunerea cererii
Nota:
*Daca exista mai multi coproprietari, atunci trebuie solicitat un certificat fiscal pentru fiecare dintre acestia.
*Certificatul fiscal este valabil doar 30 zile de cand este emis.

3.Documentatie cadastrala (cadastru si intabulare)
Se realizeaza de o persoana autorizata de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara si cuprinde masuratorile si datele tehnice ale imobilului.

4.Extrasul de Carte Funciara pentru autentificare
Tariful pentru eliberarea extrasului de carte funciara este de 40 de lei în regim normal (cel putin 2 zile) si de 200 de lei în regim de urgenta (1 zi).
Nota:
*Acest document il solicita doar notarul public la cererea vanzatorului sau a Agentului Imobiliar care il reprezinta si poate fi utilizat in termen de 10 (zece) zile lucratoare.

5.Certificat de performanta energetica a cladirii
Acest certificat este eliberat doar de catre un auditor energetic atestat. Lista auditorilor energetici autorizati poate fi consultata pe site-ul Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene. Aceasta este actualizata constant si cuprinde si datele de contact ale auditorilor.
Pretul pentru eliberarea certificatului de performanta energetica este, în medie, de 150 de lei pentru o garsoniera, 200 de lei pentru un apartament cu 2 camere, 250 de lei pentru un apartament cu 3 camere si 270 de lei pentru un apartament cu 4 camere. În cazul caselor, pretul este negociat, de cele mai multe ori, în functie de suprafata si complexitatea proprietatii.
Nota:
*Certificatul se elibereaza, în general, în 24-48 de ore si are o valabilitate de 10 ani.

6.Adeverinta eliberata de asociatia de proprietari/locatari (doar în cazul apartamentelor)
Aceasta adeverinta atesta faptul ca proprietarul nu are datorii fata de asociatia de proprietari/locatari, cum ar fi întârzieri la plata întretinerii, datorii pentru cheltuielile comune, etc.
Nota:
*Adeverinta trebuie eliberata în original, trebuie sa precizeze numele complet al presedintelui si al administratorului asociatiei alaturi de semnaturile acestora si de stampila asociatiei.
*Daca proprietarul are datorii pe care nu poate sa le plateasca, doar cu acordul cumparatorului, poate fi introdusa în contractul de vânzare-cumparare o clauza prin care acesta din urma îsi asuma preluarea lor.

7.Ultimele facturi si chitante care atesta achitarea taxelor cu furnizorii de utilitati (salubritate, gaze, apa, etc ) in conformitate cu art.53 din legea 51/2006;

Important:
In cazul in care proprietatea care se vinde este grevata de ipoteci, atunci vanzatorul are nevoie si de acordul expres al partilor in favoarea carora este constituita ipoteca. Astfel, veti avea nevoie de: adresa emisa de institutia bancara in favoarea careia exista constituite ipoteci si interdictii, in cazul in care imobilul ce se doreste a fi instrainat este grevat de ipoteci constituite in favoarea unor institutii bancare din care sa reiasa acordul expres al acestora cu privire la instrainare si procedura radierii ipotecilor si interdictiilor aferente;

Nota: In functie de specificul fiecarei tranzactii, notarul public caruia i s-a solicitat autentificarea actului de instrainare poate solicita si alte documente sau operatiuni suplimentare.

Ce taxe are de achitat vanzatorul:
Vanzatorul va suporta costurile pentru eliberarea actelor mentionate mai sus, la care se mai adauga impozitul la stat (pentru tranzactia de vanzare). Vanzatorul trebuie sa plateasca un impozit în urma tranzactiei imobiliare, numai în cazul în care pretul de vanzare depaseste 450.000 de lei. In acest caz, impozitul reprezinta 3% din suma care depaseste 450.000 Lei
Simulare: daca pretul de vanzare este de 500.000 Lei, impozitul datorat la Stat este de: 3% din (500.000 Lei- 450.000 Lei), adica suma de 1.500 Lei.
*In cazul in care proprietatea instrainata are mai multi coproprietari, impozitul se calculeaza pentru fiecare dintre ei, în functie de cota-parte detinuta.

Ce taxe are de achitat cumparatorul:
Cumparatorul este cel care plateste onorariul perceput de biroul notarial unde se semneaza contractul de vânzare-cumparare. Taxele notariale variaza in functie de modalitatea de plata a apartamentului (fara credit, cu ajutorul creditului ipotecar sau a creditului Prima Casa) si de valoarea acestuia.
Taxa de intabulare solicitata de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Aceasta reprezinta 0,15% din pretul vânzarii. Notarul face intabularea in numele noului proprietar dupa incheierea contractului de vanzare-cumparare.
Daca imobilul se achizitioneaza prin credit ipotecar – pe langa taxa notariala si intabularea, cumparatorul plateste si onorariul autentificarii contractului de ipoteca;

Nota:
**In cazul in care vanzarea se realizeaza prin mandatar/i, atunci se mai adauga si un cost pentru verificarea procurii.
**Taxa de eliberare a extrasul de carte funciara de la Biroul de Carte Funciara din cadrul Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara, pe baza caruia notarul public poate autentifica un act de vânzare a unui bun imobil, poate fi achitata atât de catre cumparator, cât si de vânzator, în functie de întelegerea lor. De cele mai multe ori, vanzatorul este cel care achita aceasta taxa.

Sfaturi utile:
In orice proces de achizitie sau vanzare a unei proprietati, este important sa afli care este pretul corect raportat la piata imobiliara actuala, cu alte cuvinte care este raportul dintre pretul cerut pentru o proprietate si pretul pietei.

Fie ca vrei sa vinzi sau sa cumperi o proprietate in Brasov sau imprejurimi, recomandarea noastra este sa apelezi la un profesionist in imobiliare care sa iti reprezinte interesele. Pe langa cunoasterea precisa a pietei imobiliare actuale, un agent imobiliar profesionist poate aduce plus valoare in tranzactie, ajutandu-te sa economisesti timp, bani si energie in fiecare etapa a procesului de vanzare-cumparare.

Mult succes !
Cristina Neamtu, REALTOR & Broker Owner
☏ +40 786 396 396